سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشهای مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

روشهای مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن 

سلام هومانی های عزیز در این مقاله به روشهای مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن میپردازیم.

و مقابله با بیماری است بروزرسانی شده: 6 آوریل 2020 منتشر شده: سپتامبر 2014 چگونه می توانید سیستم ایمنی خود را بهبود بخشید؟ در کل ، سیستم ایمنی بدن شما در دفاع از شما در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا کار قابل توجهی انجام می دهد. اما گاهی اوقات از بین می رود: یک میکروب با موفقیت حمله می کند و شما را بیمار می کند.

آیا مداخله در این فرایند و تقویت سیستم ایمنی بدن امکان پذیر است؟ اگر رژیم خود را بهبود بخشید ، چه می کنید؟ ویتامین ها یا داروهای گیاهی خاصی مصرف می کنید؟ به امید ایجاد پاسخ ایمنی تقریباً کامل ، سایر شیوه های زندگی را تغییر دهید؟

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کاری می توانید انجام دهید؟ ایده تقویت مصونیت شما جذاب است ، اما توانایی انجام این کار به دلایل مختلف غیر قابل استفاده است. سیستم ایمنی دقیقاً همین است - یک سیستم ، نه یک نهاد واحد. برای عملکرد خوب ، به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. هنوز هم چیزهای زیادی وجود ندارد که محققان از پیچیدگی ها و بهم پیوستگی پاسخ ایمنی اطلاع ندارند. در حال حاضر ، هیچ ارتباط مستقیمی اثبات نشده بین سبک زندگی و عملکرد ایمنی تقویت شده وجود ندارد.

اما این بدان معنا نیست که تأثیر سبک زندگی بر سیستم ایمنی بدن جذاب نیست و نباید مورد مطالعه قرار گیرد. محققان در حال بررسی اثرات رژیم غذایی ، ورزش ، سن ، فشار روانی و سایر عوامل در پاسخ ایمنی ، چه در حیوانات و چه در انسان هستند. در این میان ، استراتژی های مربوط به زندگی سالم یک روش خوب برای شروع دادن به سیستم ایمنی بدن دست بالاست.راههای سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن اولین خط دفاع شما انتخاب یک سبک زندگی سالم است. پیروی از دستورالعمل های کلی سلامتی تنها بهترین اقدامی است که می توانید برای حفظ طبیعی و سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن برداشته باشید.

هر قسمت از بدن ، از جمله سیستم ایمنی بدن ، در صورت محافظت در برابر حملات محیطی و تقویت شده توسط راهکارهای زندگی سالم مانند این موارد ، عملکرد بهتری خواهد داشت:یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات میل کنید. به طور منظم تمرین کن. وزن سالم خود را حفظ کنید. اگر الکل می نوشید ، فقط در حد اعتدال بنوشید. خواب کافی داشته باشید. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ، مانند شستشوی مکرر دستها و پختن گوشت کاملاً اقدام کنید. سعی کنید استرس را به حداقل برسانید.

ایمنی را به روش سالم افزایش دهید بسیاری از محصولات موجود در قفسه های فروشگاه ادعا می کنند که ایمنی بدن را تقویت یا حمایت می کند. اما مفهوم تقویت مصونیت در حقیقت از نظر علمی کمی معنی دارد. در حقیقت ، افزایش تعداد سلولهای بدن شما - سلولهای ایمنی بدن یا دیگران - لزوما چیز خوبی نیست. به عنوان مثال ، ورزشکارانی که برای تقویت تعداد سلولهای خونی و تقویت عملکرد آنها درگیر "دوپینگ خون" - پمپاژ خون در سیستم های خود هستند - خطر سکته مغزی را تجربه می کنند.

تلاش برای تقویت سلولهای سیستم ایمنی بدن شما بسیار پیچیده است زیرا تعداد سلولهای مختلف بدن در سیستم ایمنی بدن وجود دارد که به بسیاری از انواع مختلف میکروبهای مختلفی پاسخ می دهند. کدام سلول ها را باید تقویت کنید و به چه تعداد؟ تاکنون دانشمندان جواب آن را نمی دانند. آنچه مشخص است این است که بدن بطور مداوم سلولهای ایمنی تولید می کند. مطمئناً ، لنفوسیتهای بیشتری نسبت به آنچه احتمالاً می تواند استفاده کند تولید می کند. سلولهای اضافی خود را از طریق یک روند طبیعی مرگ سلولی به نام آپوپتوز خارج می کنند - برخی قبل از این که عملی را ببینند ، برخی پس از پیروزی در نبرد. هیچ کس نمی داند که سلول های سیستم ایمنی بدن در چه سلولهایی یا بهترین ترکیب سلول برای عملکرد در حد مطلوب خود نیاز دارند.

سیستم ایمنی و سن با افزایش سن ، توانایی پاسخ ایمنی بدن ما کاهش می یابد ، که به نوبه خود به عفونت های بیشتر و سرطان بیشتر کمک می کند. با افزایش امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته ، شیوع شرایط وابسته به سن نیز مشاهده می شود. در حالی که برخی افراد از نظر سلامتی سن می گیرند ، نتیجه گیری از بسیاری از تحقیقات این است که ، در مقایسه با افراد جوان ، افراد مسن به احتمال زیاد به بیماری های عفونی مبتلا می شوند و از آن مهمتر ، احتمال بیشتری دارد که از بین بروند. عفونت های تنفسی ، آنفولانزا ، ویروس COVID-19 و به خصوص ذات الریه پنومونی عامل اصلی مرگ و میر در افراد بالای 65 سال در سراسر جهان است.

هیچ کس به طور دقیق نمی داند که چرا این اتفاق می افتد ، اما برخی از دانشمندان مشاهده می کنند که این افزایش خطر با کاهش سلول های T ارتباط دارد ، احتمالاً از آتروفی شدن تیموس با افزایش سن و تولید کمتر سلول های T برای مقابله با عفونت. اینکه آیا این کاهش عملکرد تیموس افت سلول های T را توضیح می دهد یا اینکه تغییرات دیگر نقش ایفا می کنند ، کاملاً درک نشده است. برخی دیگر علاقه مند هستند که آیا مغز استخوان در تولید سلول های بنیادی که باعث ایجاد سلول های سیستم ایمنی می شوند ، کارایی کمتری می کند یا خیر. کاهش پاسخ ایمنی به عفونت ها با واکنش افراد مسن به واکسن ها نشان داده شده است.

به عنوان مثال ، مطالعات واکسن های آنفلوانزا نشان داده اند که برای افراد بالای 65 سال ، این واکسن در مقایسه با کودکان سالم (بالای 2 سال) کمتر موثر است. اما علیرغم کاهش کارآیی ، واکسیناسیون های آنفولانزا و S. پنومونیه در مقایسه با عدم واکسیناسیون میزان بیماری و مرگ در افراد مسن را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

هومانی های عزیز امیدوارم این مقاله برای شما عزیزان مفید باشد.

مقاله ی اهمیت خواب کافی بر جسم و روان انسان را در هومان بخوانید.

منبع

hoomaan.org